تاثیر افزایش جمعیت بر رشد اقتصاد و اقتدار نظام
ریحانه
زن و خانواده
درباره وبلاگ


زمانه ی عجیبی است برخی مردمان امام گذشته را عاشقند نه امام حاضر را میدانی چرا امام ِگـذشـته را هرگـونه بخواهند تفسیرمی کنند اما امام ِحاضر را باید فرمان ببرند و کوفیان عاشـورا را اینگـونه رقم زدند نکند ماهم ...



نويسندگان
ریحانه

آخرین مطالب


 
یک شنبه 19 مهر 1394برچسب:, :: 10:5 :: نويسنده : ریحانه

حجت الاسلام عیسی اناری، مدیر داخلی حوزه علمیه بافت، در خصوص دیدگاه اسلام در رابطه با افزایش جمعیت اظهار داشت: اسلام از همان ابتدا سعی بر مبارزه با این دیدگاه جاهلی داشت، مردم دیدگاه خوبی با کثرت اولاد نداشتند مخصوصا فرزند دختر که آنها را زنده به گور می کردند.

۱۴۱۶۵۸۶۸۹۴

اناری بااشاره به آیاتی از قران کریم افزود: قرآن کریم با زیباترین تعبیر این دیدگاه را رد کرده است و می فرماید: فرزندان خود را نکشید به خاطر ترس از فقر; حقیقت امر این است که این مسئله ترس از فقر هم در جامعه آن روز بود و هم در جوامع امروزی، اگر پای صحبت افرادی که با کثرت اولاد مخالف هستند بنشینیم، یا دغدغه فقر دارند که می گویند چگونه فرزندانمان را تامین کنیم که این مخالفت با ایه صریح قرآن است چرا که قرآن می فرماید: ما شما و هم فرزندان را روزی می دهیم، شما نقشی در روزی رسانی ندارید.

وی ادامه داد: بعضی پا را فراتر می گذارند و می گویند ما از لحاظ تربیت فرزند نگران هستیم در این رابطه نیز پاسخ همان است که خداوند همه کاره است و تربیت انسان ها دست خداوند می باشد و والدین وسیله هستند. اگر انسان توجه کند هم در آیات و هم در روایات تشویق به کثرت اولاد شده است و رسول خدا می فرمایند: من به کثرت امتم مباهات می کنم.
اناری تصریح کرد: همیشه اینگونه بوده و امروزه نیز همه اذعان دارند که کثرت یک امت و جامعه یک ابزار و شاخصه قدرت است و قدرت به معنای مطلق آن یعنی در هر زمینه ای.

 

تاثیر افزایش جمعیت بر قدرت اقتصادی
مدیر داخلی حوزه علمیه بافت در رابطه با تاثیر کثرت جمعیت بر اقتصاد یک کشور ابراز داشت: اکثر کشورها امروزه بدنبال افزایش جمعیت هستند، چین که یکی از مدعیان قدرت اقتصادی است یکی از دلایلش کثرت جمعیتی است. پس رابطه مستقیم است زمانی که نیروی کار به اندازه و جوان باشد یقینا چرخ اقتصاد به حرکت در خواهد آمد زیرا همه بدنبال تامین رفاه خود برمی آیند و دست به تولید می زنند. اما زمانی که جمعیت کاهش پیدا کند یا پیر شود منابع تولید راکد خواهد شد، فقط در اقتصاد این بحث مطرح نیست بلکه در همه زمینه ها این رابطه وجود دارد اگر جمعیت جوان و به اندازه وجود داشته باشد از نظر قدرت در هر زمینه ای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … جامعه به رشد می رسد.
وی در پاسخ به این سوال که”چه کسانی از کاهش جمعیت مسلمانان خوشحال می شوند؟” تصریح کرد: استکبار و دنیای کفر یکی از سیاست هایشان مقابله با مسلمانان بوده است و یکی اراههای مقابله آنها القای مضراتی برای جمعیت زیاد است به عنوان مثال القا کنند که جمعیت زیاد باعث فقر می شود و سایر امور. و از این طریق در پی کاهش و یا ثابت نگه داشتن جمعیت مسلمانان بوده اند.
وی در ادامه هشدار داد: از جهت دیگر بعضی ها همین خواسته را در کشور ما دنبال می کنند و هدف آنها خاص تر است که می خواهند تعادل بین فرق اسلامی را بهم بزنند و جای هشدار دارد، اینکه امام خامنه ای(مد ظله العالی) بارها در زمینه جمعیت هشدار می دهند دلیل دارد، متاسفانه امروزه هم مسلمانان نسبت به سایرین آن رشد جمعیتی مناسب را ندارند و هم در ایران تعادل فرق اسلامی بهم خورده است که جای هشدار دارد.
اناری خاطر نشان کرد: نظر بنده این است که افراد ی که مخالف افزایش جمعیت هستند متاسفانه یک مغالطه فکری و عقیدتی در ذهنشان به وجود آمده و با گفتگو و بحث می توان این مسئله را رفع کرد.

 

 

تاثیر افزایش جمعیت بر اقتدار نظام
وی در خصوص تاثیر جمعیت زیاد بر اقتدار کشور بیان داشت: وقتی جمعیت یک نظام جمعیت قابل توجهی می شود و این جمعیت دل در گرو نظام داشته باشند همانند کشور ما، نظام جامعه قدرتمند می شود و افراد جامعه برای نظام جان فشانی و فداکاری می کنند این یک امر طبیعی و مسلم است.

 

مدیر داخلی حوزه علمیه بافت تصریح کرد: در زمان جنگ آنچه کشور را نجات داد جمعیتی بود که دل در گرو نظام داشتند ممکن است در کشوری مردم همراه نظام نباشند که آنجا میزان جمعیت تاثیری در اقتدار جامعه ندارد، اما در کشور که مردم خود را صاحب یک نظام، فکر و مکتب می دانند هر یک نفر خود بیمه کننده آن نظام و مکتب است چرا که برای کشورش جان فشانی می کند.
چرا بحث افزایش جمعیت را الان مطرح کردند در صورتی که  زمانی می گفتند فرزند کمتر زندگی بهتر

 

اناری در خصوص چرایی مطرح کردن شعار “فرزند کتر زندگی بهتر” در سالهای گذشته گفت: ما یک نگاه اعتقادی داریم و یک دیدگاه سیاسی_ نظامی، در نگاه اعتقادی کثرت اولاد به صراحت و واضح آمده است که باعث افتخار پیامبر و امت، قدرت و رشد جامعه می شود پس بر اساس دیدگاه اسلام کثرت جامعه نه تنها منع نمی شود بلکه در جاهایی از آن به عنوان مجاهده، حسنه و … از آن یاد شده است و روایات فراوانی داریم

.
وی ادامه داد: اما گاهی اقتضائاتی در یک نظام صورت می گیرد ما در اوایل انقلاب نیاز به جمعیت بود اما این مسئله به درستی مدیریت نشد و جمعیت از آن چارچوب با توجه به زیرساختهای کشور خارج شده بود و کشور ظرفیت پذیرفتن آن جمعیت را نداشت، در نتیجه سیاستی از طرف مسئولان ابلاغ شد که جمعیت را به طور موقت کنترل کنند.

 

مدیر داخلی حوزه علمیه بافت تاکید کرد: هیچ یک از علما همزمان اصل فرزندآوری را منع نکردند، بلکه به اقتضای کشور و شرایطی که بود سیاست کنترل جمعیت را در دستور کار قرار دادند. اما مردم به طور فزاینده ای به فرزند کمتر روی آوردند و باعث شد که زنگ خطر جمعیت به صدا درآید و اگر این وضعیت پیش برود رشد جمعیت منفی می شود و مشکلات فراوانی را در پیش دارد.
وی متذکر : امروزه کشور این ظرفیت را دارد که طبق عرف دینی پیش برود و حداقل پنج فرزند برای یک خانواده متناسب با عرف دینی و عقلایی است.

اناری خاطر نشان کرد: غالب افرادی که روند تک فرزندی را در پیش گرفتند افراد پولدار هستند نه افرادی که از نظر مالی مشکل داشته باشند و بگوییم نمی توانند از نظر اقتصادی تامین کنند و این به به مشکل فرهنگی و اعتقادی بر می گردد. از طرف دیگر خانواده هایی که از نظر مالی مشکل داشته اند تعداد فرزندان زمانی که از یک به عنوان مثال به چهار فرزند رسیده است وضعیت مالی شان بهتر شده است چون عملکرد ما بر اساس دین است و خداوند تضمین کرده است که روزی اولاد را من می دهم.
وی در خصوص افرادی که به خاطر مشکلات مالی از ازدواج امتناع می کنند بیان داشت: خداوند تضمین می کند شما ازدواج کنید خداوند شما را غنی می کند این اعتقاد ما است و ما نمی توانیم دست از اعتقاداتمان برداریم اما زمانی که در مسئله اعتقادی غفلت می شود و با حساب دودوتا چهارتای ما دیده شود بله از نظر اقتصادی کم می آوریم.
مدیر داخلی حوزه علمیه بافت افزود : البته در برهه اخیر مشکلات اشتغال و اقتصادی داریم و این وضعیت بدلیل ایستادگی در مقابل دنیای استکبار هستیم و در جنگ مستقیم قرار داریم در نتیجه شرایط کنونی ما شرایط عادی نیست، دشمن از تمام قدرت خود استفاده می کند تحریم می کند و تمام گذرگاهها را را می بندد اما با این همه کسی اهل کار باشد در ایران بیکار نمی ماند و اگر کسی دغدغه کار داشته باشد و مهارت های فنی را بیاموزد می تواند کار ایجاد کند.
وی در پایان بیان داشت: نظر بنده این است که مشکلات اقتصادی، بهداشتی و … وابسته به کثرت اولاد نیست چرا که خداوند این را تضمین کرده است و روایات فراوانی داریم که تشویق به فرزند آوری می کند.

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: